تخم ماهی قزل‌آلا یا خاویار نارنجی، یکی از مغذی‌ترین و محبوب‌ترین مواد خوراکی است. تخم‌‌های ماهی قزل‌آلا، خاویار محسوب نمی‌شوند؛ اما به‌علت میزان بالای ویتامین‌های ضروری A، B، D، و K2، مواد معدنی مانند روی، ید و اسیدهای چرب EPA و DHA، خواص تخم ماهی قزل‌آلا بسیار زیاد است و موجب تقویت بدن می‌شوند. باکیفیت‌ترین نوع این محصول، سفت است و اندازه آن، بسته به نوع قزل‌آلا، در محدوده‌ی یک تا ۵ میلی‌متر قرار دارد. اشپل ماهی یا تخم قزل‌آلا را در نمک پردازش می‌کنند و هرچه تخم‌ها تازه‌تر و با کیفیت‌تر باشند، به نمک کمتری برای نگهداری نیاز خواهند داشت. در این مقاله، ضمن صحبت در رابطه با فواید تخم ماهی قزل‌آلا، موارد منع مصرف این ماده غذایی را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

خواص و ارزش غذایی تخم ماهی قزل‌آلا

تخم قزل‌آلا، سرشار از پروتئین است و منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند سلنیوم، فسفر و ویتامین‌های A، B12 و D محسوب می‌شود. در ادامه، خواص تخم ماهی قزل‌آلا و ارزش غذایی آن‌، به‌طور کامل، آورده شده است.

  • ویتامین D: مقدار ویتامین D تخم قزل‌آلا، برابر با ۵۸ درصد از مصرف توصیه شده روزانه است. ویتامین D نقش حیاتی در سیستم ایمنی دارد و سطوح بالاتر آن، خطر ابتلا به عفونت و چندین بیماری مزمن را کاهش می‌دهد؛ این موضوع، یکی از مهم‌ترین خواص اشپل به‌شمار می‌رود.
  • امگا ۳: خاویار قرمز، مقادیر بالایی از DHA و EPA را برای بدن فراهم می‌کند. از جمله خواص تخم ماهی قزل‌آلا این است که امگا ۳ موجود در آن، برای سلامت قلب و کاهش فشار خون مفید است.
  • پروتئین: پروتئین اشپل، بیشتر از محصولات گوشتی و سایر غذاهای دریایی است. پروتئین تخم قزل‌آلا، از نظر کیفیت نیز در سطح بسیار بالاتری است و تمام اسید آمینه‌های ضروری مانند لیزین را در خود دارد. لیزین، نقش مهمی در سنتز پروتئین، سلامت سیستم ایمنی و افزایش جذب مواد معدنی به ویژه کلسیم، دارد.
  • ویتامین B12: تخم قزل‌آلا طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم را فراهم می‌کند؛ اما بیشترین ماده مغذی موجود در آن، ویتامین B12 است. میزانB12 موجود در این ماده غذایی، حدود ۳۳ درصد از مقدار مصرف روزانه را شامل می‌شود. ویتامین B12، به‌ویژه برای سنتز DNA و تشکیل گلبول‌های قرمز بسیار مهم است و این موضوع، از مهم‌ترین خواص تخم ماهی قزل‌آلا محسوب می‌شود.

ارزش غذایی تخم ماهی قزل آلا

جدول زیر، میزان درشت مغذی‌ها در هر ۱۰۰ گرم تخم قزل‌آلا را نشان می‌دهد:

کالری / مقدار مواد مغذی مقدار
کالری ۲۵۰ کیلوکالری
کربوهیدرات ۹/۲ گرم
فیبر صفر
قند صفر
چربی ۱۴ گرم
چربی اشباع ۰۴/۲ گرم
چربی تک غیراشباع ۱۳/۴ گرم
چربی اشباع نشده ۱۲/۴ گرم
اسیدهای چرب امگا ۳ ۵۰/۳ گرم
اسیدهای چرب امگا ۶ ۳۱/۰ گرم
پروتئین ۲/۲۹

اگر به دنبال خواص خاویار هستید، این مطلب را بخوانید: خواص خاویار برای مردان


جدول زیر، میزان ویتامین‌های موجود در تخم قزل‌آلا را در هر ۱۰۰ گرم نشان می‌دهد:

ویتامین مقدار
کوبالامین ۲۰ میکروگرم
ویتامین E ۱۰ میلی‌گرم
ویتامین D 232 IU
کولین ۵/۲۷۵ میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید ( B5) ۵/۳ میلی‌گرم
ریبوفلاوین (B2) ۳۶/۰ میلی‌گرم
پیریدوکسین (B6) ۳۲/۰ میلی‌گرم
ویتامین E ۶۸/۲ میلی‌گرم
فولات ۰/۵۰ میکروگرم ۵/۱۲درصد ۵۰ میکروگرم
ویتامین A 91 mcg RAE
تیامین (B1) ۱۴/۰ میلی‌گرم
نیاسین (B3) ۴/۰ میلی‌گرم
ویتامین K ۷۳/۰ میکروگرم

برای آشنایی با فواید مصرف خاویار در درمان نازایی این به صفحه “خواص خاویار برای درمان نازایی” مراجعه کنید.


جدول زیر، میزان مواد معدنی موجود در تخم ماهی قزل‌آلا را در هر ۱۰۰ گرم نشان می‌دهد:

ماده معدنی مقدار
سلنیوم ۵/۶۵ میکرو‌گرم
منیزیم ۳۰۰ میلی‌گرم
آهن ۸۸/۱۱ میلی‌گرم
سدیم ۱۵۰۰ میلی‌گرم
فسفر ۳۹۰ میلی‌گرم
کلسیم ۲۷۵ میلی‌گرم
روی ۹۵/۰ میلی‌گرم
مس ۱۱/۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۸۱ میلی‌گرم

فواید و خواص درمانی تخم ماهی قزل‌آلا

تخم‌ قزل‌آلا، سرشار از مواد مغذی ضروری است، کالری کمی دارد و به‌عنوان یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شود. گنجاندن تخم این ماهی در یک رژیم غذایی متعادل، می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری قلبی، التهاب و غیره کمک کند. مطالعات زیادی، خواص تخم ماهی را موردبررسی قرار داده‌اند، به‌طورکلی خواص تخم ماهی قزل‌آلا شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش احتمال بیماری‌های قلبی: از آنجایی که تخم‌های ماهی قزل‌آلا مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، مصرف حداقل یکبار در هفته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.
  • رشد سالم جنین: اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در تخم قزل‌آلا، به رشد مغز و سیستم عصبی جنین کمک می‌کنند. امگا 3، DHA موجود در تخم این ماهی، در بدن به مولکول DHA-lysoPC تجزیه می‌شود که به‌راحتی از سد خونی مغز عبور می‌کند و برای رشد مغز نوزادان و مادران ضروری است. پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم در هفته از انواع غذاهای دریایی مصرف کنند تا از فواید آن بهره‌مند شوند.
  • محافظت در برابر افسردگی: مطالعات نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی، اغلب سطح امگا 3 کمتری دارند. کاهش خطر ابتلا به افسردگی با دریافت کردن امگا ۳ کافی، از دیگر خواص تخم ماهی قزل‌آلا است.
  • کاهش التهاب: برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم انواع تخم ماهی یا سایر غذاهای دریایی غنی از امگا ۳، به کاهش التهاب کمک می‌کند. DHA و سلنیوم موجود در تخم قزل‌آلا با سرکوب سیتوکین‌های التهابی و تعدیل مسیرهای التهابی، نقش ضدالتهابی قوی در بدن دارند.
  • کاهش فشار خون: یکی دیگر از خواص تخم ماهی قزل‌آلا، بهبود سطح کلسترول با افزایش (HDL خوب)، کاهش تری‌گلیسیرید و جلوگیری از تجمع پلاکت‌های خون است که با این‌کار، از لخته‌شدن و افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.
  • نقش آنتی‌اکسیدانی: آنتی اکسیدان‌های موجود در تخم قزل‌آلا از سلول‌ها و DNA، در برابر اکسیداسیون ناشی از یک رژیم غذایی ناسالم، استرس اکسیداتیو ناشی از اشعه ماوراء بنفش، آلودگی، سیگار و استرس محافظت می‌کنند. تخم قزل‌آلا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، به‌ویژه ویتامین A، C و E است. علاوه بر ویتامین‌ها، آنتی اکسیدانی به‌نام آستاگزانتین نیز از جمله ریزمغذی‌های موجود در این محصول است؛ این ترکیب دلیل اصلی رنگ قرمز و صورتی تخم قزل‌آلا است و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.

خواص تخم ماهی قزل آلا

مصرف تخم ماهی قزل‌آلا برای چه کسانی مفید است؟

تقریبا می‌توان گفت که تخم قزل آلا محدودیت مصرف برای هیچ گروه سنی خاصی ندارد، مگر افرادی باشند که به این ماده غذایی حساسیت نشان دهند یا به توصیه پزشک، از مصرف آن منع شده باشند.

دریافت کافی پروتئین برای بهینه‌سازی سنتز عضلات در افراد مسن لازم است و تخم قزل‌آلا یک منبع خوب از پروتئین باکیفیت، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 به‌شمار می‌رود. حفظ قدرت و عملکرد عضلانی و کاهش خطر مرگ‌و‌میر در افراد مسن، از جمله خواص تخم قزل‌آلا هستند.

بدون شک، خواص این محصول نیز مانند خواص خاویار برای کودکان است. این ماده غذایی، محصولی منحصربه‌فرد و مکملی سالم برای رژیم غذایی کودکان است؛ اما بااین‌وجود، در مورد مصرف تخم قزل‌آلا برای کودکان کمتر از سه سال باید احتیاط کرد. متخصصین اطفال توصیه می‌کنند که برای کودکان کمتر از دو سال، از مقدار کمی تخم ماهی استفاده کنید.

تخم قزل‌آلا، مانند خاویار، برای زنان باردار نیز مفید است. مصرف این محصول، اگر پاستوریزه باشد و در یخچال نگهداری شود، در دوران بارداری بی‌خطر است. زنان باردار، به‌دلیل خطر ابتلا به لیستریا و سایر آلودگی‌های باکتریایی، باید از مصرف تخم ماهی غیر‌پاستوریزه خودداری کنند.


پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: خواص خاویار برای بارداری


مضرات تخم ماهی قزل آلا

مصرف تخم قزل‌آلا به خودی خود ضرر ندارد؛ اما ممکن است در برخی افراد و کودکان در سنین پایین ایجاد حساسیت کند. اگر درصورت خوردن آن علائمی مانند: کهیر، بثورات پوستی، سردرد، گرفتگی بینی یا حالت تهوع را تجربه کردید، حتما در این مورد با یک پزشک مشورت کنید.

تخم‌ ماهی، کلسترول نسبتاً بالایی دارد و می‌تواند سدیم بالایی نیز داشته باشد؛ بنابراین اگر محدودیت مصرف کلسترول و نمک دارید، برای اضافه‌کردن تخم قزل‌آلا به رژیم غذایی خود حتما در مورد مقدار مصرف آن با پزشک‌تان مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید.

خرید تخم ماهی قزل‌آلا از باهو خاویار

این محصول، به‌دلیل طعم لطیف و بافت نرم آن، بسیار ارزشمند است. خواص تخم قزل‌آلا تقریبا مثل خواص خاویار است و جایگزین مناسبی برای خاویارهای گران‌‌قیمت به‌شمار می‌رود. خرید این محصول باید از فروشگاه‌های معتبر انجام شود تا از سلامت محصول اطمینان کامل داشته باشید. اگر به دنبال خرید تخم قزل‌آلا هستید، ما در فروشگاه باهو خاویار بهترین تخم قزل‌آلا را، در بسته‌بندی‌های بسیار باکیفیت، به شما عرضه می‌کنیم. برای خرید خاویار اصل و انواع تخم ماهی؛ تنها کافیست تا به بخش محصولات در سایت ما مراجعه کنید و پس از بررسی و مقایسه انواع محصولات با یکدیگر، تصمیم خود را بگیرید و سفارشتان را ثبت نمایید. همچنین می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان فروش ما شما را در فرآیند خریدتان راهنمایی کنند. از این نکته غافل نشوید که شما می‌توانید پس از دریافت راهنمایی از کارشناسان فروش ما، سفارش خود را همان لحظه و به صورت تلفنی ثبت کنید.