خرید خاویار برای اولین بار و اضافه‌کردن آن به رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند کمی ترسناک باشد؛ اما با دانستن چند نکته در مورد نحوه مصرف خاویار، در کمترین زمان ممکن، به طعم خاویار عادت می‌کنید. خاویار، یکی از لذیذترین غذاها است که به‌دلیل طعم و بافت دلپذیر و خاصش، موردتوجه قرار می‌گیرد.

هر چند که انواع خاویار را نباید پخت، اما می‌توان آن را با سایر غذاها همراه کرد و از طعم غالب خاویار در یک خوراک، لذت برد. در این مطلب، چند غذای پرطرفدار و معروف با خاویار به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید یک غذای لاکچری درست کنید.

آیا برای خوردن خاویار آن را باید پخت؟

خاویار، از جمله غذاهایی است که باید خام خورده شود و زمانی‌که از قوطی خارج می‌کنید، نیازی به پخته‌شدن ندارد؛ بدین ترتیب، نحوه مصرف خاویار بسیار ساده خواهد بود. بسیاری اعتقاد دارند که باید این غذای منحصربه‌فرد را داخل قوطی و سرد مصرف کنند؛ به‌طوری که قوطی حاوی خاویار را روی یخ قرار می‌دهند. در این حالت، خاویار، تا زمان مصرف کاملا سرد باقی می‌ماند. خاویار خنک، بافت سفت‌تر و طعم لذیذتری را القا می‌کند که بسیاری آن را می‌پسندند.

طرز پخت غذا با خاویار خیلی ساده است و کافی است مقدار مناسبی از خاویار را روی برخی غذاها مانند بلینی، پاستا، نان و حتی سوپ قرار دهید و آن را میل کنید؛ به همین راحتی!

مهمترین نکات در نحوه مصرف خاویار

روش خوردن خاویار آداب خاص خود را دارد. برای اینکه طعم و بافت این غذای خوشمزه عوض نشود و بتوانید تا آخرین نت عطر خاویار را حس کنید باید به چند ریزه‌کاری توجه داشته باشید:

دمای مناسب هنگام مصرف خاویار

همان‌طور که گفته شد بهترین نحوه خوردن خاویار، سرو آن به‌صورت سرد است. قوطی خاویار را در فریزر یا دمای اتاق نگهداری نکنید؛ زیرا انجماد و دمای بالای اتاق، طعم و بافت خاویار را خراب می‌کند. حتی توصیه می‌شود خاویار را در یخچال خود روی یخ نگهداری نکنید و فقط برای سرو خاویار، از تکه‌های یخ استفاده کنید. باقی‌مانده خاویار را نیز باید در ظرف در بسته، در یخچال نگهداری و ظرف مدت سه مصرف کنید.

نحوه مصرف خاویار

ظرف مناسب خوردن خاویار

خاویار، جزو غذاهای حساس است که باید در ظروف مخصوص خورده شود؛ از این رو ظروف فلزی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شوند. در بیشتر کشورها و حتی از قدیم‌الایام، رسم بر این بوده که خاویار را در ظروفی از جنس شیشه، صدف، شاخ یا استخوان حیوانات می‌خوردند. این نحوه مصرف خاویار در ظروف طبیعی خنثی، بر طعم و بوی اصیل خاویار تاثیری نمی‌گذارد.

علاوه بر کاسه و بشقاب، قاشق خاویار نیز باید از جنس خاصی باشد تا زمانی که خاویار را در دهان خود می‌گذارید، طعم دلخواه‌تان را بچشید. قاشق خاویار نیز همانند ظرف آن، از جنس صدف، شاخ یا استخوان است؛ البته از قاشق پلاستیکی نیز می‌توان استفاده کرد، اما خیلی برای خاویار برازنده نیست، بنابراین قاشق صدفی بهترین انتخاب برای خوردن خاویار است.

آداب خوردن خاویار

در هنگام خوردن، خاویار را له یا خرد نکنید؛ چراکه با این کار، پوست ظریف تخم‌ها را می‌شکنید و بافت آن را از بین می‌برید. یکی از نکات برجسته در چشیدن و مزه‌کردن خاویار این است که اجازه دهید هر دانه خاویار، روی کام شما بغلتد و طعم خود را در دهان شما آزاد کند و چربی کره ای آن را بچشید. گزینه بعدی در نحوه مصرف خاویار، گذاشتن آن پشت دست است؛ بسیاری معتقدند که در این حالت بهتر می‌توان طعم‌ خاص خاویار را درک کرد.

در خوردن خاویار در یک وعده، زیاده‌روی نکنید؛ یک وعده غذای در حدود 2 اونس یا حدود دو قاشق غذاخوری در نظر گرفته می‌شود.

دستور پخت بهترین غذاها با خاویار

اکنون که با اصول اولیه و نحوه مصرف خاویار آشنا شدیم، بیایید ببینیم چه غذاهایی مکمل خاویار هستند. برخی از غذاها می‌توانند طعم خاویار را به‌خوبی برجسته کنند؛ عناصر اصلی که در کنار خاویار ترکیب خوبی می‌شوند عبارت هستند از، بلینی، لیمو، پنیر، تخم مرغ، میوه و کره. اگر میز غذای مفصل‌تری می‌خواهید، غذاهایی مانند سیب‌زمینی، پیاز، کراکر و حتی گوشت و غذاهای دریایی را نیز به آن اضافه کنید. در ادامه، طرز پخت غذا با خاویار را مرور می‌کنیم تا ایده واضح‌تری از انواع غذاهای خاویاری داشته باشید:


پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: نحوه مصرف تخم ماهی قزل آلا


بلینی خاویار، یک غذای ایده‌آل

بلینی، نوعی پنکیک روسی و اوکراینی مخصوص است که در ترکیب با خاویار عالی می‌شود. نحوه خوردن خاویار با بلینی، به‌صورت زیر است:

  1. کره ذوب‌شده، شیر ، خامه، آب گرم و یک زرده تخم‌مرغ را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب کنید. بهتر است تمام مواد مایع در دمای اتاق باشند.
  2. آرد، مایه خمیر و شکر را روی مواد مایع الک کنید و سپس با لیسک به آرامی هم بزنید تا خمیر یکدستی به‌دست آید. در اینجا می‌توان از مایع خمیری استفاده کرد که در ترکیب با آرد خشک نیز عمل می‌کند و نیازی به عمل‌آوری جدا ندارد.
  3. سفیده تخم‌مرغ و نمک را با همزن دستی بزنید تا یک‌دست شوند و سپس به آرامی به خمیر اضافه کنید.
  4. کمی روغن داخل یک ماهیتابه نچسب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. نیازی به روغن اضافه نیست، فقط به اندازه‌ای که بلینی‌ها به ماهیتابه نچسبند.
  5. یک قاشق از خمیر را داخل ماهیتابه پهن کنید و اجازه دهید خمیر پخته شود. در نهایت، بلینی‌های ما آماده هستند.
  6. نحوه مصرف خاویار با بلینی به این صورت است که روی بلینی را باید با کره یا کرم فریش بپوشانید و نصف قاشق چای‌خوری خاویار روی آن قرار دهید و پس از گردکردن، غذا را سرو کنید. هدف اولیه بلینی این است که چربی خاویار را از بین ببرد و این غذای خوشمزه دریایی را در بافتی آجیلی و گرم بپوشاند.

پاستا و خاویار

این روش خوردن خاویار و پاستا، برای مهمانی شام آخر هفته ایده‌آل است و طعم غنی و کره‌ای خاویار را برجسته می‌کند:

  1. یک قابلمه آب را بجوشانید و پس از اضافه‌کردن نمک، پاستا را حدود 10 تا 12 دقیقه در این آب بپزید. وقتی پاستا نرم شد، آن را آبکش کنید و مقداری از آب آن را نگه دارید.
  2. حدود 30 گرم کره را در یک تابه ذوب کنید.
  3. اسپاگتی را در تابه بریزید و با کره هم بزنید. آن را با فلفل سیاه مزه‌دار کنید و در صورت نیاز، آب پخت را پاستا اضافه کنید تا نرم‌تر شود.
  4. پاستا را داخل یک بشقاب سرو بریزید. روی اسپاگتی را با خاویار تزئین و بلافاصله آن را سرو کنید.

پاستا با خاویار

تخم مرغ و خاویار

تخم‌مرغ و خاویار از غذاهای دوس‌داشتنی و کلاسیک هستند که به روش‌های مختلف تهیه می‌شوند. در ادامه، یک مدل نحوه مصرف خاویار را با تخم‌‌مرغ آموزش می‌دهیم:

  1. تخم‌مرغ‌ها را آب‌پز و زرده‌ها را از تخم‌مرغ‌های سفت جدا کنید.
  2. سفیده را با خامه ترش مخلوط و با چنگال له کنید.
  3. پیازچه و کیپر را نیز اضافه کنید و دوباره هم بزنید.
  4. در آخر، غذا را با خاویار و شاهی تزئین و سرو کنید.

طعم بی‌نظیر سالمون و خاویار

  1. در یک ماهیتابه بزرگ، 4 فنجان آب، 2 قاشق غذاخوری ریحان، جعفری، 2 قاشق غذاخوری آب‌لیمو، نمک، سیر و فلفل را با هم مخلوط کنید. سالمون دودی را به آن اضافه و حرارت را کم کنید. در ظرف را بگذارید و 6 تا 10 دقیقه زمان بدهید تا ماهی پخته شود.
  2. فیله‌های سالمون را از ماهیتابه خارج کنید و 30 دقیقه اجازه دهید تا خنک شود.
  3. یک پیار قرمز را ریز کنید و به آن پوست لیمو رنده‌شده، آب‌لیمو، عسل و خردل اضافه کنید و پس از آماده‌کردن یک سس مخصوص، آن را در یک ظرف کوچک بریزید و تا زمان سرو، داخل یخچال قرار دهید.
  4. ماهی را در بشقاب سرو قرار دهید (در صورت تمایل پوست آن را جدا کنید.). روی بشقاب را با برش‌های لیمو و ریحان و سس تزئین کنید. خاویار را روی ماهی بریزید و از این ترکیب بی‌نظیر لذت ببرید.

خاویار و سیب زمینی

خاویار را به روش‌های مختلف می‌توان با سیب‌زمینی ترکیب کرد. از چیپس سیب‌زمینی گرفته تا پوره آن، طعم بی‌نظیری با خاویار دارند. نحوه مصرف خاویار با سیب‌زمینی به‌صورت زیر است:

  1. سیب‌زمینی‌ها را در آب جوش آب‌پز کنید. سپس آن را از آب خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شوند.
  2. قسمت بالایی سیب‌زمینی را با یک برش نازک جدا کنید. با استفاده از قاشق، داخل سیب‌زمینی را خالی و سیب‌زمینی‌های خارج‌شده را له کنید.
  3. فر را با دمای 375 درجه گرم کنید. دو سوم فنجان شیر و یک قاشق چای‌خوری کره را در یک قابلمه کوچک روی حرارت متوسط گرم کنید تا کره ذوب شود. سیب‌زمینی‌های له‌شده، یک چهارم فنجان خامه فریش، مقداری پیازچه، نمک و فلفل را به شیر اضافه کنید و هم بزنید تا کمی سفت شود.
  4. مخلوط سیب‌زمینی و شیر را داخل سیب‌زمینی‌های پخته بریزید و آن را داخل فر قرار دهید. حدود 15 دقیقه زمان بدهید تا رویه‌ی غذا قهوه‌ای‌طلایی و کمی پف‌دار شود؛ سپس آن را از فر خارج کنید و با قلم‌مو، کره آب‌شده روی آن بزنید و 15 دقیقه دیگر بپزید. بعد از خنک‌شدن، روی هر سیب‌زمینی، حدود یک قاشق چای‌خوری خاویار قرار دهید و بلافاصله سرو کنید.

خاویار و سیب زمینی

سخن پایانی

در کنار غذاهای بالا، خوراکی‌های خاصی نیز هستند که ترکیب فوق‌العاده‌ای با خاویار ایجاد می‌کنند. در برخی از روش‌ها، انواع پنیر و میوه‌ها نیز در کنار خاویار قرار می‌گیرند و طعم آن را بی‌نظیر می‌کنند.

پنیر و خاویار، ترکیب منحصربه‌فردی با هم می‌سازند. انواع مختلفی از پنیرهای مخصوص، به‌خوبی با خاویار جفت می‌شوند. معمولاً پنیرهای صاف و خامه‌ای، به‌عنوان الهام‌‌بخش‌ترین ترکیبات برای خاویار انتخاب‌ می‌شوند. علاوه بر پنیرهای خامه‌ای، می‌توانید آسیاگو، کاممبر و گودا را نیز انتخاب کنید، همه این پنیرها با خاویار همخوانی دارند؛ اما توصیه می‌کنیم که هرگز به سراغ پنیرهای آبی نروید، چراکه این نوع پنیرها، بر طعم طبیعی خاویار غلبه می‌کنند.

در روش‌های دیگر، میوه‌ها نیز با خاویار ترکیب دلچسبی می‌سازند. میوه هایی مانند، گلابی، سیب، انگور، جک فروت و فیسالیس، انتخاب‌هایی عالی برای سروشدن کنار خاویار هستند. اگر نحوه مصرف خاویار را با این میوه‌ها نمی‌دانید، توصیه می‌کنیم که در یک طرف بشقاب، میوه‌هایی مانند زردآلو، کشمش، انبه و خرما و در طرف دیگر ظرف نیز خاویار را قرار دهید. مصرف هم‌زمان این دو خوراکی، تجربه‌ بسیار لذت‌بخشی را برای شما رقم خواهد زد.