گران‌ترین غذاهای جهان، معمولا کمیاب‌ترین آن‌ها هستند. برخی از خوراکی‌ها، در آب‌وهوا و شرایط خاص، بهترین عملکرد را دارند و برخی دیگر از پروسه تولید طولانی، سخت و هزینه‌برداری برخوردار هستند و به همین دلیل نیز در رده لوکس‌ترین مواد غذایی جهان قرار می‌گیرند. تمام این غذاها، از طبیعت بدست می‌آیند و بیشترین مواد مغذی را در خود دارند. در ادامه، فهرستی از 10 غذای گران‌قیمت جهان، از انواع خاویار گرفته تا قارچ ترافل، به شما معرفی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

با لوکس‌ترین مواد غذایی دنیا بیشتر آشنا شوید

1. خاویار الماس

خاویار الماس

خاویار آلبینو یا الماس ایران، گران‌ترین و لوکس‌ترین ماده غذایی جهان است. این خاویار کمیاب که در واقع تخم‌های ماهی بلوگای آلبینو است، می‌تواند به ازای هر کیلوگرم، تا 300000 دلار نیز قیمت داشته باشد. منشا ماهی آلبینو بلوگا، دریای خزر است و به‌دلیل صید بی‌رویه، در خطر انقراض قرار دارد. این ماهی خاویاری معمولاً بین 60 تا 100 سال، عمر می‌کند و ماهی‌های مسن‌تر، با عمر بالای 100 سال، برای برداشت خاویار معطر و مرغوب‌تر ترجیح داده می‌شوند.

ماهیان خاویاری آلبینو، در طبیعت نادر هستند؛ زیرا فقط درصد کمی از ماهیان خاویاری بلوگا، به‌دلیل یک اختلال ژنتیکی که مانع تولید ملانین می‌شود، به‌صورت سفید دیده می‌شوند. کمبود ماهیان آلبینو باعث شده است تا خاویار الماس به یک غذای لوکس و نایاب در دنیا تبدیل شود.

2. خاویار امپریال بلوگا

خاویار بلوگا

این خوراکی خوشمزه، از فیل‌ ماهی استخراج می‌شود و زیستگاه اصلی آن دریای خزر و کشور ایران است. این ماهی قدرتمند، در حدود سن 18 سالگی بالغ می‌شود و در این مرحله، بیش از 100 کیلوگرم وزن می‌گیرد. خاویار امپریال بلوگا، یکی از مرغوب‌ترین و گران‌ترین خاویارهای جهان است که با طعم عالی و دانه‌های درخشان و تیره خود، در بین دوستداران خاویار، از شهرت بسیار خوبی برخوردار است.

این خاویار مرغوب، به‌صورت سرد و خام، به‌عنوان یکی از مواد غذایی لاکچری، در بهترین رستوران‌های اروپایی سرو می‌شود. خاویار بلوگا، ماندگاری کمی دارد و توصیه می‌شود که حداکثر تا سه ماه بعد از تولید، مصرف شود. قیمت خاویار امپریال بلوگا به ازای هر کیلوگرم در بازارهای اروپایی، به بیش از ده هزار دلار می‌رسد.

3. ترافل سفید

قارچ ترافل سفید

درحال‌حاضر انواع قارچ ترافل، جزو لوکس‌ترین مواد غذایی جهان هستند و در بین گونه‌های مختلف آن، ترافل‌های سفید، به‌دلیل طعم فراموش‌نشدنی و خاص خود، بیشترین ارزش را دارند. این قارچ، برای رشد، به آب‌‌و‌هوای بسیار خاص مدیترانه‌ای نیاز دارد و منشا اصلی آن ایتالیا و کرواسی است.

ترافل‌های سفید، یکی از غذاهای لوکس و کمیاب هستند که فصل آن‌ها از سپتامبر تا دسامبر است و در جنگل‌های اطراف آلبا، یک شهرستان کوچک پیمبره، رشد می‌کنند. روش‌های خاصی برای جمع‌آوری و نگهداری ترافل‌های‌ سفید وجود دارد؛ زیرا این قارچ‌ها، بر خلاف سایر قارچ‌ها، چند اینچ زیر زمین و نزدیک ریشه درختان بلوط، فندق و شاه بلوط رشد می‌کنند. در برخی مواقع، برای پیداکردن این قارچ‌ها، از سگ‌های آموزش‌دیده نیز استفاده می‌شود. قیمت ترافل‌های سفید که با طعم و عطر شگفت‌انگیزشان شناخته می‌شوند، به 10000 دلار برای هر کیلوگرم نیز می‌رسد.

4. سوپ آشیانه پرستو

سوپ لانه پرستو

آیا حاضرید لانه پرنده را در سوپ بخورید؟ سوپ آشیانه پرستوها، یک غذای لذیذ چینی است که با لانه پرندگان درست می‌شود. لانه پرندگان، به‌طور کامل از بزاق آن‌ها ساخته شده است و هیچ ماده خارجی دیگری نیز در آن وجود ندارد. این غذا، به‌دلیل ارزش غذایی و خواص احتمالی تقویت قوای جنسی، به‌طور گسترده‌ای در چین مورد توجه قرار گرفته است و در لیست مواد غذایی لوکس نیز قرار دارد.

قیمت سوپ آشیانه پرستو، به چند دلیل بالا است که از جمله دلایل آن می‌توان به خطرناک‌بودن جمع‌آوری لانه‌ها اشاره کرد؛ چراکه پرستوها لانه‌های خود را روی صخره‌ها می‌سازند و جمع‌آوری آن‌ها مساوی با خطر سقوط از صخره‌ها است. بخش دیگری از قیمت بالای این سوپ، ناشی از مراحل تمیزکردن است. لانه‌ها، دارای پرهایی هستند که با بزاق مخلوط شده‌اند؛ بنابراین تمام مواد جامد غیرخوراکی باید به‌دقت و با دست خارج شوند تا این لانه‌ها آماده طبخ شوند. قیمت هر کیلوگرم از این غذای خاص به 3000 دلار نیز ممکن است برسد.


اگر به خرید قاشق مخصوص از جنس صدف علاقه دارید، به صفحه “خرید قاشق صدفی” مراجعه کنید.


5. پنیر گوزن (Moose Cheese)

پنیر گوزن

این پنیر واقعا کمیاب، یکی از گران‌ترین پنیرهای جهان است که فقط در سوئد و با شیر گوزن‌های گولان، هالگا و جونو تهیه می‌شود. روزانه، تنها 5 لیتر شیر توسط هر گوزن، آن هم فقط از ماه می تا سپتامبر تولید می‌شود که به‌دلیل همین محدودیت زمانی و کمبود شیر و البته ارزش غذایی بالا، پنیر گوزن در ردیف لوکس‌ترین مواد غذایی جهان قرار می‌گیرد.

چهار نوع پنیر از شیر پرپروتئین این گوزن‌ها تهیه می‌شود؛ نوعی پنیر نرم با کپک سفید شبیه کممبر، پنیر آبی خامه‌ای، پنیر آبی خشک و پنیر فتا که در یک روغن گیاهی خنثی نگهداری می‌شود. برخی معتقد هستند که فتا، طعم اسیدی ملایم و بافتی صاف دارد.

پنیر گوزن، به‌دلیل مواد مغذی و طعم بی‌نظیر سبک و کره‌ای خود، بسیار ارزشمند است. این پنیر، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای لینولئیک مزدوج است و چربی های ناسالم بسیار کمی هم دارد. در مقایسه با پنیر تهیه شده از شیر گاو، پنیر شیر گوزن، دارای مقدار بیشتری سلنیوم، روی و آهن است و به همین دلیل نیز جزو مواد غذایی لوکس خارجی محسوب می‌شود.

سالانه، تنها 270 کیلوگرم پنیر گوزن، در چند مزرعه پرورش گوزن سوئد تولید می‌شود که تمامی این مزارع، در تولید پنیر از شیر گوزن تخصص دارند. به‌دلیل اینکه گوزن‌ها حیواناتی وحشی هستند، به‌سختی می‌توان شیر گوزن را در مقادیر زیاد به دست آورد؛ همین موضوع نیز سبب می‌شود تا پنیر گوزن، حدود 1000 دلار به ازای هر کیلوگرم قیمت داشته باشد و در لیست مواد غذایی لوکس قرار ‌گیرد.


برای خرید زیتون‌های مغزدار باهو خاویار بر روی لینک روبه‌رو کلیک کنید: خرید زیتون مغزدار


6. گوشت گاو واگیو

گوشت گاو واگیو

گوشت گاو واگیو ژاپنی، باارزش‌ترین گوشت گاو در جهان است که به‌دلیل چربی مرمری خود معروف است و جزو مواد غذایی لاکچری در کشورهای مختلف به‌شمار می‌رود. چربی این گوشت، طعم لطیف و کره‌ای منحصربه‌فردی به آن می‌دهد، این استیک خوش‌خوراک، آبدار و لطیف است و در دهان نیز سریع آب می‌شود. گوشت واگیو، سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را دارد و نسبت چربی‌های غیراشباع آن، در مقایسه با گوشت گاو معمولی، کم‌تر است. قیمت هر استیک از این گوشت، به 300 دلار نیز می‌رسد.

7. قارچ ماتسوتاکه

قارچ ماتسوتاکه

این قارچ‌ها، به‌قدری کمیاب هستند که قیمت آن‌ها درحال‌حاضر به 600 دلار برای هر کیلوگرم می‌رسد. قارچ ماتسوتاکه، در شرق آسیا، اروپا و آمریکای شمالی به‌طور طبیعی، در زیر درختان رشد می‌کند و با ریشه‌های آن‌ها همزیستی دارد. فصل برداشت این قارچ، از سپتامبر تا دسامبر و با شروع اولین برف است. قارچ ماتسوتاکه، با عطر و بوی تند خود، در آشپزی‌ ژاپنی ارزش بسیار بالایی دارد و جایگاه آن در غذاهای این کشور، بسیار شبیه ترافل سیاه و سفید برای فرانسوی‌ها است.

قارچ ماتسوتاکه، از نظر فرهنگی، نماد باروری و خوشبختی است؛ بنابراین گاهی اوقات به‌عنوان لوکس ترین مواد غذایی به دیگران هدیه داده می شود. ماتسوتاکه، عطر و طعم پاییز را با رایحه‌ای از دارچین شیرین و سرو تداعی می‌کند و بافت سفت و گوشتی و طعمی تند دارد. این قارچ، به‌دلیل کمیاب‌بودن و قیمت بالای حدود 600 دلار در هر کیلوگرم، در لیست مواد غذایی لوکس جهان‌ قرار می‌گیرد.


برای خرید خاویار ماهی آسترا، بر روی لینگ روبه‌رو کلیک کنید: خرید خاویار آسترا


8. زعفران

زعفران

زعفران، یکی از گران‌قیمت‌ترین و باارزش‌ترین ادویه‌های دنیا است و معمولاً به‌صورت گرمی یا نیم‌گرمی فروخته می‌شود. این ادویه‌ی محبوب، محصولی کم‌بار است و بهترین نوع آن، در مناطق خشک ایران تولید می‌شود. گل زعفران، تنها هفت روز در سال و فقط در فصل پاییز می‌روید؛ در طول این چند روز، گل‌ها چیده می‌شوند و کلاله وسط آن‌ها را که به نخ شهرت دارد، از گل‌ها جدا و با دقت خشک می‌کنند.

این ادویه خوش‌طعم که در لیست مواد غذایی لوکس قرار می گیرد، به‌عنوان طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده انواع غذاها استفاده می‌شود و هر کیلوگرم آن حدود 8000 دلار قیمت دارد.

9. قهوه کپی لواک

قهوه کپی لواک

قهوه Kopi Luwak یا Civet، به‌عنوان گران‌ترین قهوه جهان شناخته می‌شود. این قهوه، فرآیند تولیدی غیرمعمولی دارد و از دانه‌های قهوه‌ای بدست می‌ آید که توسط گربه‌ی سیوه خورده و به‌صورت مدفوع از آن‌ جمع‌آوری می‌شود. آنزیم‌های گوارشی این حیوان، ساختار پروتئین‌های دانه‌های قهوه را تغییر می‌دهند و مقداری از اسیدیته را از بین می‌برند تا یک فنجان قهوه صاف‌تر تهیه شود.

خاستگاه قهوه محبوب کپی لواک، کشور اندونزی است و به‌دلیل کمبود و تقاضای زیاد، هر فنجان از آن می‌تواند در حدود 100 تا 200 دلار قیمت داشته باشد؛ همین موضوع نیز سبب می شود تا این قهوه، در لیست مواد غذایی لوکس خارجی قرار ‌گیرد.


خاویار سوروگا نیز یکی از محصولات لوکس باهو خاویار است. برای خرید این محصول به صفحه “خرید خاویار سوروگا” مراجعه کنید.


10. ژامبون ایبری خشک‌شده

ژامبون ایبری

ژامبون Jamón Ibérico یا ایبری، بهترین ژامبون جهان است و در نوع خود بی‌نظیر است. این ژامبون لذیذ که با نام «پاتا نگرا» نیز شناخته می‌شود، به‌دلیل رنگ قرمز تیره و طعم بی‌نظیر خود، یکی از لوکس‌ترین مواد غذایی جهان به‌شمار می‌رود. برای تولید این ژامبون، خوک‌های ایبری، از بلوط‌های مناطق پهناوری که مخصوص چرای آن‌ها است، تغذیه می‌کنند و از گوشت آن‌ها، این ژامبون خوش‌طعم و خاص تهیه می‌شود. ایبری، گران‌ترین ژامبون جهان است و می‌تواند تا 4100 یورو قیمت داشته باشد.

سخن پایانی

حداقل یک‌بار چشیدن طعم برخی از لوکس‌ترین مواد غذایی‌ جهان، برای کسانی که از غذاهای طبیعی و باکیفیت و البته عجیب لذت می‌برند، تجربه بسیار خوبی است؛ بنابراین اگر به‌دنبال یک تجربه جدید و ماندگار در زندگی خود هستید، توصیه می‌کنیم که مواد غذایی معرفی شده در این نوشته را حتما امتحان کنید.

برای ثبت شفارش از باهو خاویار می‌توانید از قسمت محصولات، به دنبال ماده غذایی مورد نظر خود بگردید و به راحتی محصول مورد نظر خود را سفارش دهید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید. همچنین می‌توانید با شماره درج شده در ذیل مطلب تماس بگیرید و پس از دریافت راهنمایی از کارشناسان فروش ما، سفارش خود را به صورت تلفنی ثبت کنید.


جهت ثبت سفارش و دریافت راهنمایی با شماره 02122003752 تماس بگیرید.